torsdag 2 juni 2011

Första skörden, ny odlingslåda och örtskörd

Jag har ju skördat kryddor i över en månad, men idag kunde vi skörda den första frösådda grödan. Jag gallrade bland spenaten och kunde skörda en liten portion babyspenat. Jag och minsta sonen kalasade på bladen som de var. Plocksalladen är nog färdig nästa vecka också. Nu börjar snart det goda livet på riktigt.
Ytan är den begränsande faktorn i radhusträdgården. Hade vi haft mer plats hade vi odlat ännu mer. Därför blev jag så glad när jag kom över en trasig dynlåda idag. Insidan klädde jag med byggplast och botten lämnade jag öppen mot marken. Jag ställde den på platsen där vi haft vår gamla (dåliga) trädgårdskompost. Nu när vi har en ny fin kompost har vi ingen nytta av nätkomposten längre. Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska så i den nya lådan, men jag har satt en liten squash längst till vänster (om den inte tar sig åker den i komposten) och längst till höger har jag sått en rad bladamarant.
Jag har också skördat en del kryddor idag. Dragon, basilika och lite timjan fick bli örtolja.
Persilja, gräslök, kinesisk gräslök, lite libbsticka, basilika och en köpt vitlöksklyfta fick bli örtsalt. Det är första gången jag gör örtsalt, så det ska bli spännande att se hur det smakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar