fredag 10 juni 2011

Status just nu och tankar inför nästa säsong

Idag kunde vi skörda en ordentlig skål bladgrönsaker till middagen. Ruccola, portlak, spenat och ekbladssallad. Mums! Spenaten ser ut som den ska gå i blom snart, så den är nog dags att skörda. Samtidigt har bönorna precis börjat komma upp, så till nästa år ska jag försöka med överlappande kulturer och så spenat tidigt på våren, sedan så bönor mellan spenatraderna ovh skörda spenaten när bönorna börjar komma upp. Det är effektivt markutnyttjande.
Nånting är konstigt med bondbönorna. De har börjat blomma trots att de bara är hälften så höga som de borde bli. Kanske är det torkan, kanske blev det nån korsning förra året. Oavsett vilket kommer jag inte ta frön på dem om de inte växer till sig. I så fall får de bara bli mat. Jag har några sparade frön från förra året som jag kan sätta nästa år i sådana fall, men frågan är om de också är korsningar i så fall. Det som talar emot teorin med korsningar är i alla fall att alla är småväxta. Jag tog ju frö från 5-10 plantor och att alla de skulle ha råkat korsas med nåt utanför trädgården verkar ju inte jättesannolikt.
Sockerärterna växer som bara den. Dags att hänga på ännu en lina för dem att klättra på. Det står i böckerna att Engelsk sabel lätt drabbas av gråmögel, men jag har aldrig haft några problem med dem. I tomatväxthuset är det på tok för trångt. Anteckning till nästa år: Max två rader med 3-4 plantor i varje, inte mer, får plats i ett pallkragsväxthus.
Jag tror den första squashen är på gång. Kanske är den inte befruktad och i så fall kommer den börja ruttna i spetsen och sedan falla av inom några dagar, men än så länge ser den ut att vara på gång.
Tomaten Pendulina har börjat blomma. Det är en ampeltomat, men jag odlar den i kruka på trallen och då verkar den få ett mer upprätt växtsätt.
På tomaten Topless är det fullt av kart. Snart börjar de nog rodna.
De största chiliplantorna har börjat blomma. Jag har fortfarande ett gäng små chiliplantor som jag inte har plats för, får försöka komma ihåg att ge bort dem när tillfälle ges.
Jag har på skoj satt tre potatisar i varsin hink och nu börjar de titta upp. Jag ska fylla på jord allt eftersom och hoppas att det ska sluta med att hela hinken är full av potatis. Vi får se hur det går.
Krusbärsbusken jag satte i våras är full med kart. Hoppas de kommer mogna fint. Även om jag kan vattna radhusträdgården så hoppas jag på regn snart. Jag skulle vilja ha gräsklipp att täcka med och så torrt som det är nu så växer inget gräs. det såg ut som om det skulle komma regn imorgon i förmiddags, men nu har de visst ändrat prognosen. Man kanske skulle prova regndans?

5 kommentarer:

  1. Våra bondbönor har också gått i blom låga i år.
    De är sonens egna projekt och jag är inte så engagerad alls (beställer frön resten är hans egen uppgift), men visst kastar jag ett öga ditåt. Det är tredje året han odlar bönor, andra året med bondbönor. Tidigare år har de blivit långa och ståtliga, trots att han första året förgrodde inne alldeles för tidigt, av nyfikenhet. Men i år är de som sagt korta. De blommar vackert och förhoppningsvis får han ihop en liten skörd. Kanske beror det på torkan här med?

    SvaraRadera
  2. Mina bondbönor har också gjort så, varit korta och blommat. även våran expementbondböna som efter 7cm förgroning blivit utplanterad sedan lämnad åt sitt öde. Den hade lite mer längd en dom vi tagit hand om men generellt har de alla blommat när de varit korta. Men nu för ca en vecka sedan kom de alla i gasen och skjöt i höjden. Du har egna frön eller är de från runebergs?

    Våran squash har nu bjudit på vad jag förstår det som både hon och han blommor. (de ser olika ut inuti) Hade visst bara hanar först sen kom damerna efter. Kanske var du som tipsade om vad som vad vad? :)

    SvaraRadera
  3. Kände att jag ville tillägga att jag otroligt överaskad av konpleksiteten, liksom liter förundrat över de här med squashblommor, honor, hanar, Hur de ruttnar bort om de inte bklir befruktate osv.. Det är mitt första år. Kanske man blir så ;) Otroligt spännande att få vara med i processen.

    SvaraRadera
  4. Några tips på hur man får sockerärtorna klättra mer på höjden? Tycker de har gott om klättermöjligheter men ingen större lust bara att klättra.

    SvaraRadera
  5. grogrund: Det låter lovande att era bondbönor växte till sig. Hoppas mina också gör det. Jag odlar på egna frön, sorten heter Södergården och jag har fått den från en medlem i Sesam.

    Vill sockerärtorna inte klättra kan man binda upp dem mot stödet med nåt snöre så kommer de igång. Problemet när de inte klättrar är oftast att de har svårt att hitta/nå/fästa på det tilltänkta klätterstödet.

    SvaraRadera