torsdag 30 juni 2011

Plötsligt händer det...

Plötsligt är allt grönt och prunkande. Sockerärterna är klara att skörda, tidigare i veckan kunde vi skörda några stycken och dagens skörd ser ni i skålen.
Dessa ska jag förvälla och frysa in. Pendulina-tomaterna har börjat sätta kart.
I tomatväxthuset verkar de lida både av trängsel och för mycket kvävegödsel, men de bakre tomaterna av sorten Moneymaker har i alla fall börjat blomma.
Bondbönorna har vuxit sig fullhöga och börjat sätta baljor. Det var inget fel på dem.
Också spritärtorna (Mors stora) har börjat sätta baljor.
Den första majrovan är klar för skörd.
Pumpan brer ut sig. Varje dag går jag och ser till att den håller sig inom sitt område. Sticker den iväg böjer jag in den eller binder upp den.
Första pumpan verkar vara på gång också.
I odlingslådan ser det fantastiskt ut med potatislök, salladslök, morötter och kålrabbi.
De knopparna som klarade vivelangreppet är nu snart mogna jordgubbar. Få, men goda.
Bönorna och de låga ärtorna har kommit fint, snart börjar de nog blomma.
Fyra av fem av mina Jacob's cattlebean har kommit upp (tillsammans med massor av ogräs).
Biskopens ärtor klättrar bättre än jag vågat hoppas på sin ställning.
Mangolden växer bra. Jag sådde ny för att lappa i där det inte grott och den har börjat komma upp. Men än så länge räcker de plantorna som redan innan tagit sig bra. Men för infrysning vill man ju ha så mycket som möjligt.
Sparrissalladen växer fint och vi äter ordentligt med grönsallad varje kväll. Jag blandar sparrissallad med ruccola, portlak och ibland plocksallad och bladpersilja till underbara sallader. Det är nästan det bästa med den här årstiden.
Jag väntar otåligt på att Topless-tomaterna ska mogna, men det har inte skett trots att det varit så varmt och soligt.
Störbönorna (Blau Hilde) går också långsamt. Nästa år måste jag samodla dem med nåt snabbväxande, för det här är helt klart slöseri med utrymme.
En av mina squashplantor har helt klart nån konstig mutation. Den skjuter blad och skott åt alla möjliga håll. Den ska jag definitivt inte fröodla på.

Jag älskar den här tiden på året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar