onsdag 15 juni 2011

Äntligen regn!

Idag kom äntligen regnet. Det var inga mängder, men ändå välgörande. Jag tror nästan det här var första regnet på hela sommaren. Så idag behöver jag i alla fall inte vattna (utom möjligtvis det i växthuset).
Efter moget övervägande bestämde jag mig för att flytta dvärgtomaterna i tomatväxthuset till krukor. De var nära att kvävas under de större tomaterna och även om det inte är optimalt att gräva upp dem tror jag det var nödvändigt. Jag får se vad jag ska göra med dem, de krukor de står i nu är i minsta laget.
Paprikorna har äntligen tagit sig, så idag fick två av dem flytta ihop i en större kruka.
Mangolden har däremot kommit upp väldigt sporadiskt, så idag satte jag dels ut ett gäng småplantor jag förodlat i en låda och fyllde på med frön i resten av landet. Hoppas det ser bättre ut om en månad, jag vill ju ha ett frodigt mangoldland.
Trädgårdsmållan tar sig fint i rabatten. Hoppas bara den hinner blomma och ge moget frö också, för den här vill jag absolut ha kvar.
Nästa år får det nog bli uteslutande bladgrönt i pallkragarna. Ruccola och portlak har tagit sig jättebra. Portlak är verkligen en tacksam växt att odla och jättegod också, särskilt i kombination med ruccola.
Växten till höger är en rankspenat som jag lyckats byta till mig. Jag är så glad för den, rankspenat är en perenn som är jättesvår att få tag på. Frågan är bara var jag ska sätta den. Det är en perenn klätterväxt, så den behöver placeras på ett ställe där den kan få stå i flera år och har nåt bra att klättra på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar