söndag 19 juni 2011

Ogräsklipp och fröodlingstankar

När midsommar närmar sig är det dags att täcka jorden i krukorna med gräsklipp. Dels ger det näring, men framförallt hjälper det till att behålla fukten så att vi inte måste vara hemma och vattna varje dag under sommaren. Även om vi har snälla grannar som ställer upp så vill vi ju inte att de ska behöva spendera hela sommaren med att stå i vår trädgård och vattna.
Eftersom det har varit så torrt har inte gräsmattan vuxit nåt vidare. Läsningen har blivit att repa ogräs istället. Ogräs finns det ju som bekant gott om kring staket och över allt annars där man inte vill ha det. Eftersom det bryts ner lättare är det är finfördelat sitter jag och klipper det i mindre bitar med sax. Klippa ogräs är som meditation ungefär, allt måste inte vara effektivt.
Här är den största squashen just nu. Nån squash måste få gå till frö i år, men jag kan inte bestämma mig för vilken. Så här tidigt på säsongen så vill man ju äta allt man kommer över, men sparar jag inte en nu hinner den inte mogna. En lärdom jag dragit från förra året är att se till att den planta som bär frösquashen inte sätter några fler frukter. Det kan ju låta onödigt, men jag är övertygad om att det faktum att jag inte gjorde det förra året bidrog till att fröna inte mognade som de skulle.

1 kommentar:

  1. Har precis hittat denna blogg, vad spännande att läsa om en till "villaodlare". Jag är också på gång med gräsklippstäckandet nu, hoppas bli färdig i helgen!

    SvaraRadera