måndag 6 juni 2011

Nu växer det som bara den

Idag är jag lite gladare och tänker därför ta er på en tur i vår dina radhusträdgård. Första bilden visar sockerärtorna (Engelsk sabel). Jag ska sätta upp ytterligare en klätterlina till dem så snart detta inlägg är färdigskrivet. Tre små grönkålsplantor växer fint under fiberduken. Än har varken jordloppor eller kålfjärilar hittat dem.I den gamla sandlådan har allt tagit sig fint. Salladslöken är fortfarande pyttig, liksom morötterna, men både potatislök och kålrabbi är på gång ordentligt. Lådan är täckt med fiberduk hela tiden, så att inte kålfjärilarna ska hitta kålrabbin. Sparrissalladen är också på gång. Det ska bli spännande att se hur de blir när de blir större, än så länge liknar de mest vanlig plocksallad, men eftersom det är stammen som är delikatessen kommer den nog ta fart snart.
Jag har gjort nässelvatten som gödning. Överallt stod att det skulle lukta illa. de första dagarna var det inte så farligt, men nu luktar det verkligen illa, så nu är det nog färdigt. Hoppas växterna gillar det, jag tycker i alla fall att det luktar riktigt illa.

3 kommentarer:

  1. Hej Elin!! Vilken fin blogg du har!!
    Jag skrev en fråga till dig på Grogrunds blogg, och postar den här också:
    Elin: Hur ser man skillnad på en hanblomma och en honblomma?? Du vet; jag är en till Dalarna importerad noll-åtta och odling är mer min mans grej…! Och squash har vi aldrig odlat…!

    SvaraRadera
  2. Tack! Honblommorna har ett fruktanlag (som en liten minisquash) istället för skaft, medan hanblommorna sitter som på en stjälk. Hanblommorna kommer nästan alltid först, även om jag i år har en planta där honblomman är före (men då blir det tyvärr ingen pollinering av den, det behövs ju hanblommor för det också).

    SvaraRadera
  3. OK!! Tack för svar, Elin!! Det är rätt spännande det här med olika växter och deras ”sexliv”!!
    Jag har nån slags minikivi i min trädgård: en hon- och en hanplanta!! Förra året var första gången det blev små kivisar, men hua va sura de var…! De var kanske inte tillräckligt mogna…!

    SvaraRadera