söndag 5 juni 2011

Svärord, svärord, svärord...

Idag är jag lite ledsen. Inte nog med att jordgubbslandet hos mormor blivit svårt angripet av jordgubbsviveln, de lömska vandalerna har också hittat till våra plantor i rabatten i radhusträdgården. Den nya odlingslådan jag skrev om i förra inlägget har därför blivit hem för sex nya plantor (fyra Bounty och två Zephyr) som noga täcks med fiberduk. Plantorna i rabatten ska jag ta bort direkt efter skörd och där de nu växer får inga nya jordgubbar växa på ett par år.
Jag ska använda platsen där det ny växer angripna jordgubar till perenna bladgrönsaker istället. Idag satte jag en planta rödnervig ängssyra i rabatten och i kylen står en sålåda med strandkål och en med ramslök och leker vinter. Imorgon ska jag ta ut dem (då har de stått två veckor i frysen följt av två veckor i kylen) och då hoppas jag att de gror. Gör de det får de också ta plats i rabatten sen.
Men det har hänt en trevlig sak också, de första tomatkarten har dykt upp. Det är såklart Topless som är först i år igen. Dessutom är minst en honblomma på gång på squashen. Nu ska jag ut och vattna!

2 kommentarer:

  1. Å nej. Jordgubbarna!
    Jag har ju aldrig ens hört talats om denna bandit men jag hittade detta..

    09 Växtskydd

    Grön gödsling är ett bra skydd mot jordgubbsålen - jordgubbsodlingens gissel.

    En gröngödsling året före plantering ger ett skydd som räcker så länge man har plantan kvar.

    Samma gäller jordgubbsnematoden.

    När grönmassan fräses ner bildas nematofaga svampar som åter upp jordgubbsnematoderna.

    Ett biologiskt knep mot jordgubbsviveln, som lägger ägg i knoppen och biter av skaft en ett par millimetrar ner, är att förändra miljön när den svärmar. Damma ner med algomin, träaska, stenmjöl eller något liknande. Den svärmar just när knoppen börjar komma fram.

    Vidare kan jordgubbsplantan stärkas med duschning av åkerfräken. Det är kisel i åkerfräken som ger plantan större motståndskraft.

    I biologisk odling är inte skadeangreppen så hårda jämfört med konventionell odling.

    Försök har visat att jordgubbar biologisk odling inte enbart visat sig motståndskraftiga mot nematodangrepp utan även klarat sig bättre mot jordgubbsviveln, en liten skalbagge som kräver stark kemisk bekämpning i konventionella storodlingar av jordgubbar.
    ----------------------

    Vet du några fler bloggar som gör ungefär de samma? försöker få ihop en samling på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Jag ska damma med algomin allt vad jag kan nästa år. Och leta upp åkerfräken (det är värt att testa).

    Jag läser http://parkettodlaren.blogspot.com/ också, den ska visst flytta snart, men kolla gärna in den. Hon har tidigare odlat mest inomhus, men nu verkar det vara kolonilott som gäller.

    SvaraRadera