söndag 29 maj 2011

Bönsöndagen

Idag på bönsöndagen passade jag på att så bönorna (och be lite för att de ska växa bra). Störbönan Blau Hilde ska stå i mitten, bredvid sockerärtorna. Jag hoppas på fem plantor av kokbönan Jacob's Cattle Bean, jag fick den genom föreningen Sesam förra året, men bara en av de jag sådde det året grodde och de fem jag sådde idag är i princip hela förra årets skörd (jag har sparat två för att ha till nästa år om det skulle gå åt pipan igen). Sen har jag sått två olika sorters vaxbönor, Helios och Dragon's tounge. Jag är dock inte helt säker på att utsädet var helt sortrent, för i alla fall Dragon's toungebönorna var märkbart ljusare än de jag köpt förra året (jag tog eget utsäde av de jg odlade förra året och bönor kan ju korsa sig med varandra även om det är ovanligt). Å andra sidan kan nyansskillanden kanske lika gärna bro på lagringstid. Vi får se mot slutet av sommaren.
Så här fint har tomaterna i pallkragsväxthuset börjat ta sig. Jag började göra i ordning linor som de höga ska få stöd av, men låter det vänta till en annan dag efter vissa motgångar med häftpistolen.

Den gula hallonplantan jag köpte verkar inte må bra. Precis såhär blev mormorshallonen också innan de dog. den här har dock ett litet rotskott som ser friskt ut, så jag tänker inte ge upp riktigt än. Och dör den ska jag försöka reklamera. Frodigt i örtträdgården också. Vad gör man egentligen med libbsticka?
Kvällens örtte. Två kvistar citronmeliss, två kvistar pepparmynta och en kvist marockansk mynta. Mums på kvällskvisten.

4 kommentarer:

  1. Libbsticka kokar du en jättegod soppa på. Ska se om jag kan skramla fram receptet.

    SvaraRadera
  2. Jag blir jätteglad för ett recept på soppa med libbsticka!

    SvaraRadera
  3. Med libbsticka gör man allt godare! Vi använder mängder. Bäst är den torkad, pulvriserad, i allt där man annars använder buljongtärning. Eller tillsammans med buljongtärning för extra fyllig smak. I Tyskland heter den Maggi-kraut (Maggi-ört) efter buljongtärningsmärket. I väldigt många trädgårdsböcker beskrivs den som alltför stark och mer eller mindre oanvändbar men vi använder den i pastasåser, grytor, stuvningar... allt! Jag torkar den i buketter och smular ner bladen i glasburk. Prova!
    kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Då ska jag genast torka en knippe innan den hinner gå i blom. Tack för tipset, Maria!

    SvaraRadera