söndag 1 maj 2011

Sandlåda blev odlingslåda

I ett hörn i vår trädgård finns en liten sandlåda som ingen använt sen vi flyttade in. Det finns en stor sandlåda på den gemensamma gården, så varför man skulle behöva en egen liten har vi haft svårt att förstå. Så vi bestämde oss för att ta bort den och ställa pallkragar där istället. Idag skulle det bli av. Jag började gräva ur sand (som jag använde för att fylla igen ojämnheter i gångarna i landet), men när hälften av sanden var ur insåg jag att sandlådan var i utmärkt skick och borde få bli odlingslåda. Sagt och gjort fyllde jag på med kogödsel och plantjord och blandade upp med sanden som fanns kvar. Sen delade jag in i fyra rutor och i den översta högra rutan har jag sått morötter. De andra rutorna ska nog få bli rödbetor, gulbetor och isbergssallad, men inget av det har jag sått idag. Pallkragarna som tomaterna ska få växa i får stå bredvid. Så kan det bli.

Jag har börjat avhärda växterna, för växthuset är proppfullt och snart måste pumpan flytta ut i landet och tomaterna i pallkragarna. Men än så länge är det risk för nattfrost, så minst en vecka till tar vi in allt på natten.

Förresten såg jag att sockerärtorna har börjat titta upp. Dags att montera rådjursnätet snart, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar