lördag 14 maj 2011

Fler frön i jorden och pallkrageväxthus på plats

Så här ser det ut i trädgårdslandet idag. Jag har rensat gångarna ordentligt och satt upp stöd till ärtor och bönor (även om vissa gråärtor, brytärtor och bönor ännu inte är sådda). Idag har jag dessutom sått mangold av sorterna Perpetual Spinach och Rhubarb Chard, de sitter till vänster om det lilla plastväxthuset. Jag har också sått piplök i trädgårdens nedre högra hörn. Den ska, såvitt jag förstår, vara perenn, så jag valde en plats där jag hoppas att den kan stå i flera år. toga heter sorten, hoppas den tar sig.
I rabatten mellan vinbärsbusken och krusbärsbusken har jag sått trädgårdsmålla av sorten Weibulls röda. I år är det mållornas år i föreningen Sesam och jag har fått förtroendet att försöka uppföröka nämnda sort. Jag hoppas att den kommer ta sig och ge mycket frön till hösten, men än så länge har jag ingen aning om hur det kommer gå.

Så här stora är spritärtorna nu, så snart har de behov av stöden jag försett dem med.

Här är kryddhörnan. Idag har jag satt tre nya plantor i kryddhörnan, marockansk mynta (som jag tidigare försökt sätta som stickling, men misslyckats med), curryört (jag vet egentligen inget om hur man ska använda denna, men det är den grå plantan längst ner till höger och den luktar curry) och citrontimjan. Hoppas de ska trivas. Äppelmyntan klarade tyvärr inte vintern, så jag har köpt en ny planta av den, men tänker nöja mig med att ha den i en behållare om kan övervintras inne.

I en kruka i plastväxthuset blommar tomaten Topless redan. Den är pålitligt tidig.
Vi (eller i ärlighetens namn mest maken) har byggt en växthusöverdel till pallkragarna där vi ska ha tomater. Den här bilden är från igår, idag ser det ut så här i tomathuset:
Bakre raden är sorten Moneymaker (en röd, hög tomat), i mitten växer Ildi (en gul cocktailtomat, blir också hög) och längst fram är det dvärgtomaten Topless. Eftersom jag inte vågar ta frön av plantor som vuxit så nära varann, på grund av korsningsrisken, så krukodlar jag också några plantor av varje.

Vi har varit och köpt rådjursnät idag, så det ska monteras under veckan (kanske redan imorgon om vädret tillåter). Vi har också varit på Kompost Center och tittat på komposter. Vi har bestämt oss för en Mullbänken och kommer inhandla den i veckan. Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar