torsdag 19 maj 2011

En regnig helg och en motgång

Den här bilden är ifrån i helgen, då det regnade mest hela tiden. Men jag lyckades i alla fall få ordning på min "te-låda". Citronverbena, ananassalvia, chokladmynta, äppelmynta och ingefärsmytan blir goda teer, men övervintrar inte utomhus. Därför får de växa i den gamla skrivbordslådan och så får jag hitta nån frostfri förvaring över vintern.


Förra året vid den här tiden drabbades jag av en motgång. Mina squashplantor fick plötsligt märkliga skador, det såg ut som frostskador, men var under en ovanligt varm period. Nu har det hänt igen. På bilden ser ni den fina pumpaplantan som jag hade i landet och som nu ser ut så här. Även en squashplanta i en behållare är förstörd. Jag utesluter inte helt frost, men tycker det verkar osannolikt. Kanske har det myckna regnandet kylt ned dem för mycket eller så har de blivit brända då de varit blöta när solen tittat fram (även om det inte heller känns särskilt troligt). Jag ger dem några dagar och ser hur de tar sig, de jag ännu inte satt ut utan fortfarande har i kruka är finare, så jag kan faktiskt kosta på mig att byta ut dem om jag anser att det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar