tisdag 3 maj 2011

Det känns inte som maj...

Så här mycket snöade det här imorse. Brr... Men på eftermiddagen hade det övergått i regn och på vägen hem passade jag på att besöka Plantagen och köpa hallon och kryddor.

En planta Haida och en planta Golden Queen blev det. Haida valde jag för att det stod att den var bra för norra Sverige, det behöver vi här i zon 4, och för att den skulle skjuta många rotskott, jag vill ha hallon som sprider sig. Golden Queen valde jag för att det är lite kul med gula hallon. Jag hoppas de kommer klara sig bättre än mormorshallonen jag satte förra året, för den plantan dog ju tyvärr.

I år ska jag ha mindre härdiga örter i en gammal byrålåda som jag ska övervintra inomhus. I den ska bland annat dessa få stå. Ananassalvia, chokladmynta och citronverbena doftar underbart och kommer ge många koppar underbart örtte. Citronverbenan lär också vara god i kakor, så det får jag väl testa i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar