måndag 23 maj 2011

Kompost, rådjursnät och mera sådd

Nu är den äntligen på plats: Komposten. Det blev tillslut en Mullbänken. Vi valde den för att den var snygg, hade två fack och var utrymmeseffektiv. Den kunde vara en aning mer isolerad, men som det ser ut nu kommer den nog fungera större delen av vintern ändå. Nu måste jag bara skicka in anmälan till kommunen så att vi komposterar helt lagligt.
I söndags passade jag på att göra i ordning den sista pallkragen. I den har jag sått gurka (Langelands kaempe), rödbetor (Chioggia) och tre små rutor med mizunakål, ruccola och portlak.
I landet har jag sått gulbetor (Burpees golden), pak choy, isbergssallad, gråärtor (Mariaärtor från Bohuslän och Biskopens ärtor) och brytärtor (Torup). Dessutom har vi fått upp rådjursnätet. Det blev riktigt bra, syns inte alls särskilt mycket faktiskt. Jag tror inte grannarna störs heller. Hoppas det håller djuren ute också. Nu är det bara märgärtor, de låga brytärtorna och bönorna kvar att så. Sen är det bara att rensa, vattna och vänta.
Slutligen vill jag bara visa upp min squash som växer i en kasse i växthuset. Min prognos är att den kommer börja blomma om bara nån vecka. Först kommer ju bara hanblommor, men om två-tre veckor kan jag tänka mig att den första honblomman dyker upp. Jag kommer låta den första frukten gå till frö och hoppas på en varm sommar så att fröna mognar, förra året hann de tyvärr inte mogna utan squashen var tom när jag öppnade den på senhösten. Hoppas det går bättre i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar