lördag 17 april 2010

Stackars plantor


Man kan inte gärna be den snälla kattvakten att sprayvattna 100 plantor 1-2 gånger om dagen. Eller kan kanske man kan, men vill man att kattvakten även fortsättningsvis ska kunna tänka sig att ställa upp när man vill resa bort så kände i alla fall jag att det var säkrare att låta bli. Jag försökte kort sagt komma på hur jag skulle göra det bästa av situationen och få mina plantor att överleva ensamma en vecka när vi var i fjällen.

Jag vattnade mer än jag brukar och trädde plastpåsar med bortklippta hörn över alla plantor som inte stod i miniväxthus, sen hoppades jag på det bästa. Det gick över förväntan. Alla plantor utom en solros överlevde och de som stod i miniväxthusen växte på som bara den. Men de lite större tomat- och paprikaplantorna som hamnade under plastpåsar mådde inte lika bra. Plasten har hindrat dem från att växa fritt och kondensen har tyngt ner påsarna så de har deformerats en aning, framförallt genom att nya blad inte fått växa fritt. Men jag hoppas de kommer veckla ut sig igen när de fått lufta några dagar.

Så nu ikväll har jag, förutom att bett de stackars plantorna om ursäkt för vanskötseln, omskolat broccoli, chili och tomater av sorten Park. Nu är det verkligen trångt i söderfönsterna, så imorgon hoppas jag på att lyckas få tag på nåt växtskåp eller likande att ha på baksidan. Blir det kalla nätter kan jag ju bära in alla plantor. Snart är det väl dags att börja vänja dem lite vid direkt solljus, men under tiden kan jag ha hjälp av ett växtskåp.

Måste få hit mullen snarast också. Inte så fiffigt att resa bort mitt i den mest hektiska säsongen kanske... Men trevligt var det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar