tisdag 6 april 2010

Pinnar och frön


Det kommer finnas en del klätterväxter i vår köksträdgård, störbönor och höga ärtor. Istället för att spilla pengar (och miljö) på att köpa färdiga stöd eller bambupinnar tänkte vi försöka få tag på överblivna pinnar i grannskapet. Vid en lekplats i grannområdet hade de beskurit ett träd och jag kunde plocka med mig de fina pinnarna som syns på bilden hem. De kommer bli finfina stöd.

Idag kom min fröleverans från Impecta och jag passade på att förså tomaterna. Ildi heter sorten jag beställt därifrån. Det är en gul, ganska hög körsbärstomat. En planta ska jag ge till mamma att ha i växthuset och de andra ska jag nog ha i kruka. Tre sorters tomatplantor står i våra fönster sen tidigare; Topless, Pendulina och Park heter sorterna. Topless är en liten kruktomat som ger små körsbärstomater som smakar mycket gott. Pendulina är en ampeltomat som ger mängder med frukt i körsbärstomatstorlek om den trivs. Park har jag inte provat förut. Topless och Pendulina sår jag från frön som jag själv odlat förra året. De har grott mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar