torsdag 15 april 2010

Dags för kompost

Visst har det blivit mycket mer sopor nu när vi inte haft kompost, men det har ändå varit rätt okej. Att däremot försöka bedriva nån slags trädgårdsodling utan kompostmull känns verkligen helt omöjligt. Jag kollade upp kommunens regler för att kompostera matavfall och man måste skaffa godkänd behållare, anmäla komposten till kommunen och sköta den så att inte grannarna klagar. Det låter ju rimligt. Men vilken kompost ska vi ha? Jag har tittat på två olika, en snygg och en smidig.

Den snygga är Mullbanken. Den är stor, men snygg. Min enda invändning mot den (förutom att den är dyr) är att isoleringen verkar vara i tunnaste laget.

Den andra heter JK 125 och är ful som få, men jag attraheras av det smidiga i att den är lätt att rotera. Dessutom är den välisolerad.

På t ex Plantagen kan man ju köpa behållare av plast, men de har två nackdelar, förutom att de är fula så har de bara ett fack, vilket gör att man måste ha två om det ska fungera effektivt och det tycker jag tar för mycket plats.

Om nån har lite input att komma med så är jag idel öra. Får jag bestämma lutar det åt Mullbanken, men jag kan komma att ändra mig. Om nån månad skulle det vara trevligt att ha den på plats i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar ju Gröna Johanna: http://www.jorvik.se/sas/2/1/1/1/31/

    Den är svanenmärkt och har inga hörn som blir kalla eller svåråtkomliga. Med vinterrocken på funkar den fint på vintern också.

    Vi köpte en sån för nåt år sen eftersom jag bara hade goda erfarenheter av den från åttiotalet, då jag bodde i radhus med mina föräldrar.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Ska titta på den.

    SvaraRadera
  3. I'm not so sure that's a good idea. I ordered one in June and still haven't got it delivered in August!

    AllanH

    SvaraRadera